2019. okt 13.

Hétvége Cagliariban, csak úgy olaszosan

írta: Tulemme

Minden évben elmegyünk valahova megünnepelni az évfordulónkat és ez idén sem lehetett másképp. Szardíniába már három évvel ezelőtt beleszerettünk, amikor még az első közös évünket ünnepeltük Algheroban. Azóta tudtuk, hogy erre a csodás szigetre még vissza szeretnénk menni valamikor, ám szezonon kívül nem is annyira egyszerű ám ide eljutni! Míg Algheroba főszezonban (nagyjából április-szeptember) jár WizzAir gép Pestről, amit egyébként mi már akkor sem tudtunk kihasználni, így Alitáliával utaztunk, az Egyesült Királyságból szinte még kevésbé lehetséges megfizethető áron találni járatot. Mi végül London Stansted reptérről mentünk végül EasyJettel, ami meglepően kényelmes és pontos volt.

Cagliariról általában

Cagliari Szardínia délkeleti részén található város, egyben a sziget fővárosa. A hozzá tartozó környező falvakkal együtt a lakossága eléri a majd félmillió főt, bár a szellősebb építése miatt kevésbé lehet ezt érezni, mint mondjuk Nápolyban. A már fent említett megközelíthetőségi nehézségek miatt nincs is tele dugig turistával, pedig látnivaló, és főleg ennivaló, van bőven.
A város tömegközlekedése fejlett, Google Maps vagy a saját alkalmazásuk segítségével viszonylag pontos menetrendet tudunk elérni bárhonnan, a buszok pedig egészen éjfél utánig járnak, így ha valaki bulizni menne sem feltétlen kell hazagyalogolnia az éjszakában. Nem mintha ez problémás lenne, mivel mind a központ, mind a lakórészek teljesen biztonságosak, ezt több helyi is megerősítette nekünk.
Fizetés természetesen euroval történik, a legtöbb helyen lehet kártyával fizetni, bár nem árt, ha van válunk készpénz, mert ha útközben megkívánjuk a fagyit akkor csúnyán néznek ránk, ha 2 eurót kártyával szeretnénk fizetni.
Érdemes emlékezni arra, hogy a város mozgalmasabb részén van néhány ingyenes közvécé, ami ráadásul patyolat tiszta.
A kommunikáció még mindig kényelmesebb olaszul, de a legtöbb helyen legalább egy ember beszél angolul. Ha mégsem, akkor nagyon kedvesek, türelmesek és készek kézzel-lábbal is megbeszélni, hogy mit is szeretnél igazából rendelni az étteremben.
És ha már étterem, akkor azt nem szabad kihagyni, hiszen a környék kulináris kultúrája igazi gyöngyszemeket rejt, de erről majd külön.

Érkezés Cagliariba

Cagliari repülőtere nagyon közel található a belvároshoz, mindössze 20-25 perc alatt be lehet érni a központba vonattal, amire fejenként €1.30-ért. Amire érdemes figyelni, hogy sokszor az automata csak készpénzt fogad el, abból is csak aprót, és nem tud visszaadni, így érdemes centesekkel nekivágni a jegyvásárlásnak.

A vonatállomás a reptérről nagyon könnyen megközelíthető, csak követni kell a járdán az "ai treni" feliratot és már néhány perc alatt ott is vagyunk. A vonat pontosan, de olaszosan indul, és 20-30 percenként jár. A jegyet elvileg érvényesíteni kell valahol, de mi nem találtuk meg a lyukasztót a kalauz pedig csak mosolygott és intett, hogy üljünk le.

Amennyiben nem a vonatállomás mellett van a szállásunk, úgy érdemes átszállni buszra. Az állomás melletti térről indul a legtöbb busz a város többi részébe, jegyet CSAK automatából lehet venni, szintén apróval, bár itt már működik, hogy ha a gép nem tud visszaadni, akkor nyomtat egy kis blokkot a tartozásról, amit később egy fizikai jegyváltó helyen visszafizetnek.

Látnivalók

Mivel Cagliari már az újkőkorszak óta lakott terület, így igazi paradicsom a történelem szerelmeseinek. A római birodalom ideje alatt is fontos szerepet töltött be, a város területén sok különféle római kori hely található a mai napig, a közelben elterülő Noráról nem is beszélve.

Bastione di Saint Remy

Első napvégi vagy esti programnak tökéletes. A város fölött magasodó bástya kiváló hely megtekinteni a naplementét, akár egy aperolt kortyolgatva valamelyik helyi bárban. Sokan kedvelik ezt a helyet a romantikája miatt, de akár barátokkal, vagy egyedül is tökéletes, mert bár a város közepén helyezkedik el, valahogy mégsem ér fel a teraszra az autók zaja.

És ha már bástyák, akkor érdemes körbejárni a többi tornyot is, amivel a régi városfalat követhetjük végig. Közvetlenül a Saint Remy terasza mellett van a Porta dei Due Leoni, ahonnan felfelé található az óvárosi rész, tele hatalmas palazzokkal, sikátorokkal és egyirányú utcákkal. Figyeljünk, mert bármikor jöhet egy autó és ugorhatunk a legközelebbi kapubejáróba!

Innen egy száz mérette van a Torre dell'Elefante, onnan egyik irányban a Bastione del Balice, majd a másikban a Bastione di Santa Croce. Az úton tovább lefelé pedig a Fortificazine Pisane-hez tudunk elsétálni. Mindegyik épület aljában egy kis tábla található egy rövid történelmi összefoglalóval.

Anfiteatro Romano di Cagliari

Időszámításunk után 200 körül épült, nagyjából tízezer férőhelyes amfiteátrum. Reggelente ember-állat viadalokat, délben kivégzéseket este pedig a várva várt gladiátor harcokat tekinthette meg a kedves közönség, egészen i.u. 438-ig, amikor is betiltották, és onnantól az amfiteátrum is pusztulásnak indult a 19. század végéig.
A szociális életben elfoglalt fontos szerepe mellett vízgyűjtőként is szolgált a hely. Ez teljesen érthető, hiszen a környék lakott volt, amiről a Villa di Tigellio ad tanúbizonyságot.

Villa di Tigellio

Kr.e. első századi épületkomplexum, ami állapotához képest egész szépen bemutatja a környék akkori állapotát. Bár sajnos nem tudott annyira szépen megmaradni, mint Pompeii, de az épület alapjai és a mozaik padló néhány darabja a mai napig megtekinthető.
A belépő felnőtteknek € 2 felnőttnek, 26 év alatt és 65 év fölött € 1.

Tuvixeddu Necropoli

A mediterrán térség egyik legnagyobb pun nekropolisza, azaz városon kívül elhelyezkedő temető, avagy halott város. A Kr.e. 6-3 század között használt temetőt ingyenesen lehet megtekinteni.
(Mi sajnos idő szűkében végül nem jutottunk el, azóta is bánjuk, de majd legközelebb).

Parco Molentargius-Saline

Cagliari egyik legszebb természeti látványossága a Molentargius-Salnie nemzeti park, ahol az év minden időszakában rózsaszín flamingók fürdenek. Érdemes egy kellemes sétát tenni a park területén, ahol egyébként a flamingón kívül más vízimadarakat is megfigyelhetnek a szemfülesek.

Mit tapasztaljunk meg

Az utazás nem feltétlenül csak a látnivalókról, de az élményekről is szól. Bár az ízletes gasztronómiai fogások sem kihagyandóak, én azt mégis külön lapra említeném a valódi, különleges kalandoktól.

Férfifodrászat

Köztudott tény, hogy az olaszok nagy figyelmet fordítanak a megjelenésükre. Így ha valaki az ország bármely részén jár érdemes ellátogatni egy borbélyhoz. Mi végül az Eliseo Barber Shopot választottuk Quartu Sant'Elenában, ami bár egy 20 perces buszútra van Cagliari központjától, mind árban, mint élményben abszolút megérte. Amíg az ember a gondos kezek között ült, addig én elsétáltam a Parco di Saline nemzeti park szélére flamingókat nézni.

Mercato di San Benedetto

A város legnagyobb, legrégebbi és leghíresebb fedett piaca. A felső szinten mindenféle zöldség, gyümölcs, csirke, disznó, kolbász, stb kapható, míg a lenti szinten a tenger minden java megtalálható: halak, rákok, kagylók, homárok, polipok, tintahalak.
Nem kevés pénzt sikerült otthagynunk a piacon, részben mert bár beszélek olaszul nem vagyok tisztában az árakkal, így sikerült minket lehúzni pár euróval, ami nekem csak később esett le. Ettől függetlenül is abszolút megérte, az illatok, a látvány, a nyüzsgés zseniális élmény. És egy kicsit nosztalgikus is, hiszen eszembe juttatta a régi szép időket, amikor még Nápolyban jártam hetente piacra.

cagliari-sanbenedetto.jpgA halpiac szombat reggel

Sajtkóstolás és sajtkészítés

Mi az Airbnb-n keresztül fizettünk be erre az élményre, de ha valakinek autója és/vagy ideje van, akkor magának is meg tudja szervezni ezt az érdekes látogatást a közeli kis városba, Dolinovába az Argiolas cég gyárába. A belépő magában foglal egy sajtkóstolást, amit nekünk a cég harmadik generációs tulajdonosa vezetett le, majd egy kis workshopot, ahol saját sajtunkat készíthettük el, ezzel is megtapasztalva, hogy milyen fáradalmas munka is igazából a sajtkészítés. A céljuk ezzel a bemutatóval az, hogy megértessék az emberekkel, hogy amikor egy nagyobb összeget adnak ki egy kis darab sajtért az nem lehúzás, hanem a befektetett munkaórák tisztességes megfizetése. Nem mellesleg egy bizonyítványt is kaptunk arról, hogy elvégeztük az Accademia Semiseria di Mastro Casaro per un giorno képzést.

cagliari-argiolas2.jpgSajtkóstolás és a sajtkészítő workshop

A kóstoló tál - Penészes sajt közelről
Így sózzák a sajtot - Sajtok végtelen oszlopai

Ezután végigsétáltunk a gyáron, megnéztük a procedúra összes lépését a tej beérkezésétől a tartósításon át a csomagoló és raklapozó részig. Közben jártunk tartósító kamrákban, ahol több hetes penészes sajtok álltak tornyokban és olyan szag terjengett, hogy levegőt alig kaptunk, persze jó értelemben.
A látogatás végén természetesen lehetőség van a vásárlásra is, így mi ennek alapján egy üveg borral, két zacskó pecorino romanoval, egy Brebibluval és egy Aristeo a rosmarinoval távoztunk.

Kellemes, mondhatnánk olaszos, tempóval az itt felsorolt programok pont kis is tesznek egy hétvégét (vagy két napot ha hosszabb időre megyünk).
Hogy mit együnk, ha útközben megéheznénk részletesen itt.
Hogy hova menjünk Cagliari közelében, akár a strandolni is, részletesen itt és itt.

Szólj hozzá

közlekedés történelem természet összefoglaló élmény látnivalók 2019 Olaszország Szardínia Cagliari