2019. ápr 04.

Egy nap Newport és környéke

írta: Tulemme

Üzleti út. Lehet szeretni vagy utálni, de ha a munka megkívánja, menni kell. Az viszont már csak rajtunk múlik, hogy kihozzuk-e belőle a legjobbat.

Mi igyekszünk minden ilyen alkalmat kihasználni, így Gábor legutóbbi bristoli útjából is kerekítettünk egy kis kirándulást, most éppen Newportba.

Newport, walesiül Casnewydd, dél Walesben található a tengerparton, közel a a Severn torkolatához és egyben az angol határhoz. Az ország harmadik legnépesebb városa és első ránézésre egy átlagos kikötőváros. Ettől többet nem igazán tudnék róla mondani, mivel az idő hiánya miatt a belvárost nem igazán jártuk körül, inkább csak egy külvárosi nevezetességre fókuszáltunk.

Péntek este értünk be Newport nyugati oldalára, ahol, miután elfoglaltuk a szállásunkat kerestünk egy kis hangulatos pubot vacsorázni. Másnap reggel beszélgettünk egy keveset a házigazdánkkal, megvitattuk egy kávé fölött a különbségeket közép és dél Wales között, illetve egyet értettünk abban is, hogy mennyire más Anglia mint Wales.

A szombati nap egyetlen tervezett programja a Tredegar House volt, egy 17. századi kúria, ami a környék legbefolyásosabb családjának adott otthont évszázadokon keresztül. A gyönyörű épület a National Trust fenntartásában látogatható nap közben 11-16 óra között fejenként 10 fontért.

Mielőtt megtekinthetnénk a házban berendezett múzeumot, aminek a célja, hogy minél korhűbben bemutassa egy walesi nemesi család és szolgálói életét, az első utunk a gyönyörűen gondozott kertbe vezet. Amellett, hogy csodás felvezető a házhoz, a virágosnak más funkciója is van: mentális zavarokkal küzdőknek nyújt lehetőséget kreatív terápiára.

img_20190323_103404.jpgA terápiás alkotások egyike - bogár szálloda

Természetesen maga a kert is csodálatos. Bár eleinte borongós volt az ég, még így is szebbé tett mindent a sok színes virág, illetve a kertben elhelyezett játékok.

img_20190323_104010.jpgAmőba kövekkel és levelekkel. Játszottunk, döntetlen eredménnyel.

Sajnos az egyik üvegház jelenleg felújítás miatt nem volt látogatható, így azért majd még egyszer vissza kell jönnünk!

Az istálló és a lakóépület a walesi építészet kiváló példái a vörös téglákkal, díszítő elemekkel és a tetőtéri szolgáló lakásokkal.img_20190323_104953.jpg

Belül önkéntesek irányítanak és mesélnek érdekességeket a különböző termekről a kezdetektől a világháború utáni időkig, amikor az épület bentlakásos lányiskolaként funkcionált.

A fényviszonyok miatt, de legfőképp azért, mert tátott szájjal élveztük a látványt, a belső terekről nem készítettem képeket. De csak ajánlani tudom, hogy akinek lehetősége van és érdekli a brit nemesek vidéki élete, mindenképpen látogassa meg a házat. Számomra különösen élvezetes volt, hogy a tárlat berendezésekor hangsúlyt fektettek a cselédség életére, így szobáról szobára végig tudjuk követni a házvezetőnő egy napját, majd a végén betekintést nyerhetünk a szolgálók elkülönített részeibe is. Különleges alkalmakkor vezetett séták keretében a tetőteret is megnyitják a nagyközönségnek, azonban a mindennapokban a ház azon része nem látogatható. Nagy kár, mert Jane Eyre olvasóként igen kíváncsi lettem volna arra a részre is!

Miután bejártuk a múzeumot megpihentünk a teaházban. Természetesen mindenkinek a saját pénztárcájától függ hol áll meg ebédelni, de én személy szerint csak ajánlani tudom a konyhájukat. Finom, friss, meleg étel hangulatos környezetben jó áron.

Ebéd után érdemes sétálni egyet a Tredegar Parkban. A birtok ezen része mindig nyitva áll, a belépő megváltása nélkül is látogatható. Hatalmas fák között vezet az ösvény a tó körül, ahova a helyiek is járnak kutyát sétáltatni vagy a gyerekekkel élvezni a jó levegőt.

Miután kisétáltuk magunkat tovább haladtunk Carleonba, Newporttól északabbra fekvő kis településre ami a római erődjéről és amfiteátrumáról híres. A legjobb pedig hogy mindkettő ingyenesen látogatható.

A városban egyébként található egy római légiós múzeum amit sajnos az utunk előtt egy héttel zártak be felújítás miatt és várhatóan csak az ősszel fogják újra megnyitni, azonban iskolák számára edukációs céllal addig is korlátozottan látogatható.

Ha már a környéken jártunk és amúgy is arra vezetett az utunk, hazafelé még megálltunk Uskban. Usk egy apró középkori vásárváros, ami a mai napig megőrizte ezt a mesébe illő hangulatot.

A város felett egy középkori vár romjai magasodnak. A jelenleg magántulajdonban lévő vár szerencsére viszonylag jó állapotban megmaradt és látogatható, egyedül a laza kövekre és a kapirgáló csirkékre kell figyelni. A tyúkok egyébként olyannyira megszokták az embereket, hogy még meg is lehet fogni őket. Tudom, próbáltam :)

És ha már Uskban járunk érdemes megállni a a Nags Headben vacsorázni, mennyei az étel.

Ennyi fér bele kényelmesen az egynapos kirándulásba, ha valaki ilyesmit tervez ezt az útvonalat kifejezetten ajánlom.